خانه / بیشتر بدانیم / آیا “آپوفیس” به زمین برخورد خواهد کرد؟

آیا “آپوفیس” به زمین برخورد خواهد کرد؟

آپوفیس یک سیارک نزدیک به زمین است. داده‌های اولیه نشان می‌داد که این سیارک در ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ با فاصلهٔ خطرناکی از کنار زمین خواهد گذشت یا با احتمال ۲.۷ درصد با زمین برخورد خواهد کرد. پیش‌بینی‌های بعدی، برخورد را در ۱۳ آوریل سال ۲۰۳۶ و با احتمال ضعیف ۱ به ۲۵۶۰۰۰ بیان داشتند.حتی پژوهشی جدید گذر این سیارک از کنار زمین در سال ۲۰۶۸ را خطرناک می داند.

حیات در سیاره ما بسیار شکننده است،اصابت یک جرم آسمانی به اندازه یک خانه، ممکن است جنگلی را ویران کند؛ باعث ایجاد سونامی شود یا حتی جو زمین را تغییر بدهد. اگر جرمی با این ابعاد به زمین برخورد کند تاثیر آن در تمام سیاره احساس خواهد شد اگرچه تاثیرش مانند رویدادی که به انقراض دایناسورها منجر شد نخواهد بود و باعث انقراض گسترده نمی شود.

اما غیر از تاثیرات غیر مستقیمش همه چیز را در شعاعی چند صد کیلومتری به خاکستر بدل خواهد کرد. اگر آپوفیس هم در این گذرها برخورد نکند اما صدها و هزاران سنگ سرگردان دیگر وجود دارند که ممکن است گذرشان به ما بیفتد. به همین منظور است که دانشمندی نظیر استیون هاوکینگ معتقد بود، حیات باید در کیهان گسترش یابد، پیش از آنکه یک شهاب سنگ عظیم آن را نابود کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *