خانه / بیشتر بدانیم / نقشه دقیق ماده تاریک جهان فیزیکدان‌ها را با معما روبرو می‌کند

نقشه دقیق ماده تاریک جهان فیزیکدان‌ها را با معما روبرو می‌کند

نقشه از توزیع ماده تاریک در جهان

منبع تصویر،N JEFFREY/DARK ENERGY COLLABORATION

توضیح تصویر،دقیق ترین نقشه از توزیع ماده تاریک در جهان – نقاط روشن جاهایی است که کگهکشان ها متمرکز هستند

تیمی بین‌المللی از محققان بزرگترین و دقیق‌ترین نقشه از توزیع ماده تاریک در جهان را تهیه کرده است.

نتایج این مطالعه، غافلگیرکننده توصیف می شود، چون توزیع ماده تاریک در آن همگون‌تر از چیزی است که با بهترین نظریه های موجود پیش‌بینی می شد.

به علاوه به نظر می‌رسد که این نقشه نشانگر انحرافی از نظریه نسبیت عام اینشتین باشد که محققان را با معمای تازه ای روبرو می کند.

نتایج را نهادی به نام “مطالعه ماده تاریک” (دی ای اس) متشکل از گروه های مختلف پژوهشی از اطراف جهان منتشر کرده است.

ماده تاریک یک ماده نامرئی است که در فضا وجود دارد و ۸۰ درصد کل ماده موجود در جهان را تشکیل می دهد.

منجمان توانستند با تکنیک هایی محل حضور این ماده را تشخیص دهند چون نور ستارگان دوردست را از مسیر عادی منحرف می کند. هر چه خمیدگی نور بیشتر باشد، تراکم ماده تاریک هم بیشتر است.

دکتر نیال جفری، از “مدرسه عالی نرمال” در پاریس که تکه های این نقشه را به هم وصله کرده گفت نتایج “یک مشکل واقعی” برای علم فیزیک است.

او به بی بی سی گفت: “اگر این اختلاف واقعی باشد در آن صورت شاید نظریه اینشتین غلط باشد. شاید فکر کنید که این چیز بدی است، شاید فیزیک دچار گسست شده باشد. اما برای یک فیزیکدان خیلی هیجان انگیز است. معنی اش این است که می توانیم چیز تازه ای درباره ماهیت جهان کشف کنیم.”

پروفسور کارلوس فرِنک از دانشگاه دورهام که یکی از فیزیکدان هایی است که با کمک نظریه های اینشتین نظریه جاری کیهان شناسی را بنا کرده اند، گفت که احساسات ضد و نقیضی درباره این خبر دارد.

او گفت: “من زندگی‌ام را صرف این نظریه کرده‌ام و دلم نمی خواهد شاهد فروپاشی آن باشم. اما عقل سلیم می گوید که این اندازه گیری ها درست است و باید امکان وجود یک فیزیک تازه را بررسی کنیم.”