خانه / اخبار / کشف ۳۵ موج گرانشی جدید و بی‌سابقه

کشف ۳۵ موج گرانشی جدید و بی‌سابقه

کشف ۳۵ موج گرانشی جدید و بی‌سابق

ستاره شناسان تعداد زیادی موج گرانشی جدید کشف کرده‌اند که می‌تواند به درک نحوه تکامل جهان، زندگی و مرگ ستارگان کمک کند.

به گزارش دولت بهار به نقل از اخبار الیوم، گروهی از محققان بین‌المللی، موفق به رصد ۳۵ موج گرانشی جدید شده‌اند که تعداد کل امواج گرانشی رصد شده از سال ۲۰۱۵ تاکنون را به ۹۰ موج می‌رساند. امواج گرانشی به دنبال پدیده‌های کیهانی بزرگ مانند برخورد دو سیاهچاله ایجاد می‌شوند.

امواج این برخورد‌ها به وسیله رصدخانه “موج گرانشی با تداخل‌سنج لیزری” یا به اختصار LIGO واقع در ایالات متحده آمریکا و همچنین تاسیسات ویرگو (Virgo) در ایتالیا در طول نوامبر ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ تشخیص داده شدند.

شانیکا گالودج (Shanika Galaudage) محقق دانشگاه موناش، امواج گرانشی را “پنجره‌ای جدید به سوی جهان” توصیف می‌کند و می‌گوید: امواج گرانشی، نور (الکترومغناطیس) نیستند.

کشف ۳۵ موج گرانشی جدید

از این ۳۵ موج گرانشی جدید، ۳۲ موج در نتیجه ادغام سیاهچاله‌ها به وجود آمده‌اند. همچنین تصور می‌شود دو مورد از امواج گرانشی کشف شده، ناشی از ادغام یک ستاره نوترونی با سیاهچاله باشد.

پروفسور سوزان اسکات (Susan Scott)، از دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید: ستاره‌های نوترونی اجرام کوچکی هستند که وزنی ۱.۴ برابر بیشتر از خورشید دارند و شعاع آن‌ها تقریبا ۱۵ کیلومتر است. او می‌گوید، این اکتشافات به دانشمندان در درک تکامل جهان و ماهیت اجرام ستاره‌ای کمک می‌کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *