MN Colibri

منبع تصویر،P BAUDON – E PRIGENT

توضیح تصویر،کشتی ام‌ان کولیبری، هنگام مد آب، به بالای رودخانه کورو آمد تا تلسکوپ وب را تحویل دهد.

جانشین تلسکوپ فضایی هابل برای آماده شدن برای پرتاب در ١٨ دسامبر وارد گویان فرانسه شد. رصدخانه ١٠ میلیارد دلاری جیمز وب با کشتی به آمریکای جنوبی آورده شد.

مهندسان ایستگاه فضایی کوروی اروپا، پیش از آنکه تلسکوپ جدید را بر روی موشک پرتابگر نصب کنند، در چند هفته آینده بررسی‌های نهایی را انجام خواهند دارد.

وب طوری طراحی شده تا، در مقایسه با تلسکوپ، فاصله بیشتری در کیهان و زمان‌های قدیمی‌تری را ببیند.

امید است این تلسکوپ بتواند حتی نور اولین گروه از ستاره‌ها را که در بیش از ١٣,۵ میلیارد سال پیش روشن شده تشخیص دهد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب، یک سرمایه‌گذاری مشترک بین آژانس‌های فضایی ایالات متحده آمریکا، اروپا و کانادا است.

JWST

منبع تصویر،NASA/CHRIS GUNN

توضیح تصویر،برنامه‌ریزی برای تلسکوپ فضایی جیمز وب حتی قبل از پرتاب تلسکوپ هابل در سال ١٩٩٠ شروع شده بود.

مکانیسم باز کردن آینه ۶,۵ متری این تلسکوپ شگفت‌انگیز است چون این بزرگترین آینه اخترشناسی است که تا به حال در مدار قرار گرفته است.

هر سه آژانس در تهیه ابزارهای دقیق همکاری کرده‌اند. اما ناسا و شرکت همکارش، نورثروپ گرومن، مدیریت مونتاژ رصدخانه را بر عهده دارند.

با تکمیل اینکار در ماه اوت در تاسیساتی در لس‌آنجلس کالیفرنیا این امکان پیش آمد که و وب بسته‌بندی کنند و از راه دریا و کانال پاناما به گویان فرانسه منتقل شود.

کشتی باری ام‌ان کولیبری روز چهارشنبه هنگام مد آب وارد رودخانه کورو شد تا کانتینر پلمب شده تلسکوپ را تحویل دهد. چند کیلومتر باقیمانده هم توسط یک تریلی طی شد تا تلسکوپ وب درون سالن قرنطینه این پایگاه فضایی قرار گیرد.

با این حال، چند روز طول می‌کشد تا رصدخانه از بسته‌بندی خارج شده و به در محل مخصوص قرار گیرد تا مهندسان بتوانند روی آن کار کنند.

آنها می‌خواهند مطمئن شوند هیچ چیزی در حین حمل و نقل آسیب ندیده است.

پیتر روملر، مدیر پروژه در آژانس فضایی اروپا (ESA) توضیح داد: “شما احتمالاً انیمیشن‌هایی درباره نحوه باز شدن این تلسکوپ در فضا دیده‌اید، اما آن بصورت تاشده به کورو آمد.”

او به بی‌بی‌سی نیوز گفت: “ما در اینجا تجهیزات لازم برای اجرای عملیات استقرار در مدار را نداریم، بنابراین آزمایشات ما تنها محدود است به روشن کردن آن و بررسی تجهیزات الکتریکی آن تا ببینیم آیا همه چیز خوب است.”

تلسکوپ جیمز وب

لیست مشروحی از مراحل مهم آمادگی‌های پیش از پرتاب در اواسط ماه دسامبر وجود دارد. از جمله این مراحل می‌توان پر کردن مخزن سوخت وب و سوار کردن آن روی موشک آریان ۵ را نام برد. موتورهای وب برای حرکت و تغییر جهت در فضا این سوخت را لازم دارند.

آخر هفته آینده که موشک آریان دیگری پرتاب خواهد شد رویدادی مهم اتفاق می‌افتد. پس از اینکه آن موشک به فضا رفت، فضای کار بزرگی آزاد می‌شود که موشک‌های کورو، از جمله موشک حامل وب، روی آن قرار گرفته‌اند.

پیتر روملر می‌گوید: “در حال حاضر بزرگترین نگرانی ما پرتاب ۲۲ اکتبر است که اگر دچار مشکل شود یا به تاخیر بیفتد، بر کار ما تأثیر می‌گذارد. ما مطمئناً می‌خواهیم قبل از کریسمس وب را پرتاب کنیم.”

تلسکوپ جیمز وب

پرتاب وب، هر زمان که باشد، یکی از آخرین سفرهای موشک آریان ۵ خواهد بود. از سال آینده موشک آریان ۶ جایگزین آن می‌شود که موشک برتر اروپا است و نه تنها سیستم ارتقا یافته دارد بلکه ساخت و پرتاب آن ارزان‌تر است.

از اولین پرتاب آریان ۵ در سال ١٩٩۶، این موشک چندین ماموریت اخترشناسی برجسته بر عهده داشت از جمله، تلسکوپ اشعه ایکس ایکس‌ام‌ام نیوتن، رصدخانه مادون قرمز هرشل و نقشه‌بردار پلانک. اما قیمت هیچ کدام از آنها به پای قیمت تلسکوپ وب نمی‌رسید.

در واقع، از نظر ارزش بار، تلسکوپ فضایی جیمز وب مهمترین پرتاب حیات ٢۵ ساله این موشک کهنه‌کار خواهد بود.

پرتاب موشک احتمالاً بین ٨:۴۵ تا ١١:٠٠ به وقت محلی برابر با ١٢:۴۵ تا ١۵:٠٠ به وقت گرینویچ انجام می‌شود.

مدت پرواز تا جایی که وب از کلااهک موشک آریان جدا شود، کمتر از ۳۰ دقیقه خواهد بود.

بدین ترتیب وب در مسیری قرار می‌گیرد تا بسوی موقعیت انتخاب شده خود در فاصله ١,۵ میلیون کیلومتری زمین برود. سفری که تقریباً ٣٠ روز دیگر به طول می‌انجامد.

Ariane 5

منبع تصویر،ESA/STEPHANE CORVAJA

توضیح تصویر،آریان ۵ به پایان عمر خود نزدیک می‌شود

مسئولین کنترل تلسکوپ در زمین، برای راه‌اندازی آن بمنظور انجام عملیات علمی، نیاز به زمان دارند، اما اولین نمونه از تصاویر با وضوح بالا باید ظرف دو تا سه ماه منتشر شود.

ستاره‌شناسان انتظارات بزرگی دارند. وب تنظیم شده تا دقیقاً آن بخش‌هایی از کیهان را ببیند که از توان هابل خارج است.

آنتونلا نوتا، دانشمند پروژه در آژانس فضایی اروپا پیش‌بینی کرد: “وب در همه زمینه‌های اخترفیزیک اکتشافات شگفت‌انگیزی انجام خواهد داد.”

“آغاز کار وب ادامه کاری است که هابل در ٣١ سال عمر درخشان خود در مدار انجام داده است. با وجود اینکه هابل تلسکوپ نسبتاً کوچکی با آینه ٢,۴ متری است، اما توانسته مرزهای قابل مشاهده کیهان را به چند صد میلیون سال پس از انفجار بزرگ ببرد.”

“با افزایش حساسیت این تلسکوپ به میزان ١٠٠، وب واقعاً قادر خواهد بود نحوه تشکیل اولین کهکشان‌ها را ببیند.”

JWST

منبع تصویر،NASA/CHRIS GUNN

توضیح تصویر،تلسکوپ فضایی جیمز وب به شکل بسته‌بندی شده به کورو فرستاده شد.