خانه / اخبار / ناسا برای رفع ایراد فنی تلسکوپ هابل تلاش می‌کند

ناسا برای رفع ایراد فنی تلسکوپ هابل تلاش می‌کند

سازمان فضایی آمریکا برای تعمیر تلسکوپ فضایی هابل که از حدود یک ماه پیش به علت نقص فنی غیرقابل استفاده بوده تلاش خواهد کرد.

این یکی از بدترین ایرادهای فنی است که طی سال های اخیر گریبان این رصدخانه که خدمات مهمی به علم نجوم داشته را می گیرد.

یک کامپیوتر تلسکوپ روز ۱۳ ژوئن از کار افتاد و مسئولان رصدخانه مجبور شدند آن را در حالت “مد ایمن” قرار دهند به طوری که کلیه سیستم های غیراساسی آن خاموش شد.

مهندسان فکر می کنند ریشه احتمالی این مشکل از یک واحد کنترل که به کامپیوتر برق می رساند نشات می گیرد.

مسئولان اتاق فرمان روز پنجشنبه سعی خواهند کرد برای حل مشکل از سخت افزارهای پشتیبان استفاده کنند.

هرچند رصدهای نجومی از ماه ژوئن متوقف شده، اما ناسا می گوید خود تلسکوپ و ابزارهای علمی آن سالم هستند.

مقام ها گفتند که علت احتمالی مشکل “واحد کنترل برق” (پی سی یو) است. این دستگاه، برق کامپیوتر تلسکوپ را با ولتاژ ثابت تامین می کند. همین کامپیوتر بود که روز ۱۳ ژوئن از کار افتاد.

ان جی سی ۲۰۱۴ و ان جی سی ۲۰۲۰

منبع تصویر،NASA/ESA

توضیح تصویر،این عکس از یک منطقه عظیم تشکیل ستاره ها به مناسبت سی امین سالگرد پرتاب هابل منتشر شد

مهندسان قبلا سعی کرده اند از زمین فرمان هایی را برای خاموش روشن کردن این واحد ارسال کنند که بی نتیجه مانده است.

مدیران ناسا اکنون به تیم تعمیر هابل اجازه داده به واحد کنترل برق پشتیبان رصدخانه تکیه کنند.

این عملیات قرار است پنجشنبه شروع شود و اگر موفق باشد چند روز طول خواهد کشید تا تلسکوپ فعالیت عادی خود را از سر بگیرد.

هابل که در سال ۱۹۹۰ با شاتل دیسکاوری پرتاب شد ۱.۵ میلیون رصد انجام داده است. از اینها برای انتشار حدودا ۱۸ هزار مقاله علمی استفاده شده.

این تلسکوپ به برخی از مهم ترین کشفیات نجومی کمک کرده، از جمله این موضوع که روند انبساط جهان سرعت گرفته است. همین کشف بود که فیزیکدان ها را قانع کرد بیشتر ماده موجود در کیهان “ماده تاریک” است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب که جانشین هابل لقب گرفته قرار است پاییز امسال پرتاب شود، اما برخی منجمان امیدوارند که هابل بتواند برای مدتی دیگر به فعالیت خود ادامه دهد.