خانه / بیشتر بدانیم / فضاپیمای ناسا “سیارک بنو” را لمس کرد

فضاپیمای ناسا “سیارک بنو” را لمس کرد

ناسا با انتشار این ویدیو نوشت: در اینجا تصویری از رویداد “تگ” که مخفف جمله “لمس کن و برو”(Touch-And-Go) است و توسط فضاپیمای اُسیریس-رِکس(OSIRIS-REX) ما انجام شده را مشاهده می‌کنید. این عملیات مهم با جداشدن فضاپیما از مدار آغاز شد و تاکنون لحظاتی مهم از جمله “تگ” را سپری کرده و حال نوبت انجام چند مانور برای بازگشت به زمین در سال ۲۰۲۳ است.

فضاپیمای اُسیریس-رِکس(OSIRIS-REX) ناسا پس از چهار سال کاوش، ۲۰ اکتبر(سه‌شنبه ۲۹ مهر) ساعت ۱۷ به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۰:۳۰ بامداد به وقت تهران) بر سطح سیارک “بنو” فرود آمد و از آن نمونه‌برداری کرد.

اُسیریس-رِکس یک مأموریت برنامه‌ریزی شده ناسا برای بررسیِ سیارک بنو ۱۰۱۹۵۵” و بازگرداندن نمونه آن به زمین است. پرتاب این ماموریت بنابر برنامه‌ریزی قبلی، در هشتم سپتامبر ۲۰۱۶ انجام شد.

این فضاپیما که ماموریتی هفت ساله دارد، اکنون با گذشت چهار سال دیروز سیارک موردنظر خود را لمس کرد. سیارک بنو که هدف اصلی فضاپیمای اُسیریس-رِکس است احتمالاً در ۱۰ میلیون سال اول تاریخ منظومه شمسی ما شکل گرفته است. کاوشگر اُسیریس-رکس در این مأموریتِ “بررسی و بازگشت” یک نمونه برگرفته از سیارک بنو ۱۰۱۹۵۵ را مورد بررسی و در سال ۲۰۲۳ آن را برای تجزیه و تحلیل دقیق با خود به زمین خواهد آورد.

با استفاده از یک روش مبتکرانه در جمع آوری نمونه، ابزار تعبیه شده بر روی فضاپیما موسوم به “تگ” که مخفف جمله “لمس کن و برو”(Touch-And-Go) است از یک بازوی موقعیت دار استفاده کرد که این بازو سپس یک فواره گاز نیتروژن تحت فشار را برای تحریک کردن سطح سیارک آزاد کرد که این موضوع جمع آوری مواد در محفظه نگهدارنده نمونه را امکانپذیر کرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *