خانه / اخبار / ثبت برخورد ستاره‌های نوترونی دیگر

ثبت برخورد ستاره‌های نوترونی دیگر

به نقل از تک اکسپلوریست، ثبت برخورد ستاره‌های نوترونی با یکدیگر از آن جهت اهمیت دارد که منجر به انتشار فلزات سنگینی مانند طلا و پلاتین در فضا می‌شود و مطالعه دقیق وضعیت این فلزات و طول عمر آنها منجر به کسب اطلاعات بیشتر در مورد منشأ جهان و چگونگی شکل گیری آن می‌شود.

شناسایی این دومین برخورد، توسط تداخل سنج لیزری رصدخانه لایگو صورت گرفته که در سایت هنفورد آمریکا واقع است. این رصدخانه در واقع یک آزمایش بزرگ فیزیکی با هدف آشکارسازی مستقیم امواج گرانشی است. ثبت دقیق جزئیات این برخورد در ۲۵ آوریل سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاده است.

محققان می‌گویند برخورد ستاره‌های نوترونی با یکدیگر منجر به ادغام دو ستاره با هم شده است. البته برخورد یادشده ممکن است فعل و انفعالات دیگری را نیز ایجاد کند. ستارگان نوترون بقایای ستارگان در حال مرگ هستند که در هنگام پایان عمر، دچار انفجارهای شدید و فاجعه باری می‌شوند. برخورد این ستاره‌ها امواج گرانشی جدیدی را تولید می‌کند که برای مدت طولانی در فضا حرکت می‌کنند و اطلاعات جدیدی در مورد طول عمر جهان در اختیار علاقمندان می‌گذارند.

جرم ستاره نوترونی حاصل از این برخورد ۳.۴ برابر جرم خورشید است. گفتنی است که در کهکشان راه شیری هم ستاره‌های نوتورونی حاصل ادغام مشاهده شده‌اند که جرم آنها حداکثر ۲.۹ برابر خورشید است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *