خانه / اخبار / واکنش سلولها در فضا

واکنش سلولها در فضا

به نقل از دیلی میل، با توجه به اینکه اقامت طولانی در ایستگاه فضایی بین المللی به امری عادی تبدیل شده و احتمال دارد در آینده مدت اقامت انسان در فضا نیز طولانی تر شود، باید تاثیرات میکروگرانش بر عملکرد قلب به دقت بررسی شود.

در همین راستا پژوهشی جدید نشان می دهد سفر فضایی سلول های قلب را دگرگون می کند. در این پژوهش نمونه ای از سلول های قلب که از سلول های بنیادین تشکیل شده بودند، بررسی شدند. این سلول ها توانایی خارق العاده ای برای انطباق با محیط طی سفر فضایی داشتند.

محققان در این تحقیق واکنش های ژنتیکی و عملکرد سلول های قلب انسان را در ایستگاه فضایی بین المللی بررسی کردند. این سلول ها به مدت ۵ هفته و نیم در ایستگاه فضایی کشت شدند. آنها متوجه شدند قرار گرفتن در معرض میکروگرانش واکنش هزاران ژن را در سلول ها تغییر داد، اما در کل الگوهای معمول واکنش های ژن ۱۰ روز پس از بازگشت به زمین، به حالت اولیه برگشتند.

«جوزف وو» محقق ارشد این پژوهش در دانشگاه استنفورد می گوید: تحقیق ما از آن جهت نوین است که برای نخستین بار سلول های بنیادی پرتوان القایی برای تاثیر سفر فضایی بر عملکرد قلب انسان مورد بررسی قرار گرفتند.

تابه حال تاثیر محیط میکرو گرانش بر بدن انسان به طور کامل بررسی نشده است. بنابراین پژوهش هایی مشابه این مورد نیز به درک بهتر از رفتار سلول های انسان در فضا کمک می کنند.

تاکنون بیشتر تحقیقات درباره واکنش قلب در محیط میکروگرانش روی مدل های غیر انسانی یا بافت ها انجام شده است.

برای این منظور سلول های قلب به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شدند. همزمان نمونه دیگری از آنها در زمین کشت شدند تا تغییرات میان دو نمونه بررسی شود.

هنگامیکه نمونه فضایی به زمین بازگشت، سلول ها ساختاری مشابه با نمونه زمینی داشتند. اما الگوهای تپش سلول ها و بازیافت کلسیم آنها با محیط فضایی همخوان شده بود.

محققان سلول های کشت شده در فضا را ۱۰ روز پس از بازگشت به زمین توالی دادند. نتایج نشان داد در نمونه های کشت شده در پرواز، پس از پرواز و نمونه کنترل ( روی زمین) حدود ۲۶۳۵ ژن واکنش های متفاوتی از خود نشان دادند.

مقایسه ای دقیق تر نشان داد سلول هایی که به فضا ارسال شدند الگوی واکنش ژنتیکی خاصی از خود نشان دادند. این الگوی واکنش ژنتیکی پس از بازگشت به زمین شبیه الگویی شد که مشابه گروه های کنترل روی زمین است.

«وو »در این باره می گوید: ما از سرعت سلول های ماهیچه قلب برای انطباق با محیط شگفت زده شدیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *