خانه / تکنولوژی های فضایی / تلسکوپ ال اس اس تی

تلسکوپ ال اس اس تی

🔴تلسکوپ ال‌اس‌اس‌تی تحولی نو در علم_داده خواهد بود
تلسکوپ غول پیکر ال‌اس‌اس‌تی (LSST سرواژۀ Large Synoptic Survey Telescope)، در کشور شیلی، دارای بزرگ‌ترین ابزار دیجیتالی موجود در میان تلسکوپ‌های زمینی است. این تلسکوپ آیندۀ علم داده را با دوربین فوق پیشرفتۀ سه تنی و آینه اولیۀ ۸/۴ متری‌اش متحول خواهد کرد. کار ساخت تلسکوپ ال‌اس‌اس‌تی در سال ۲۰۱۹/۱۳۹۸ پایان یافت و طبق پیش‌بینی‌ها بعد از چندین آزمایش، بازۀ ده سالۀ برنامه‌ریزی شدۀ آن در خرداد ۱۴۰۱/ژوئن ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد.

تصویربرداری تلسکوپ ال‌اس‌اس‌تی با چنان سرعتی خواهد بود که سراسر آسمان جنوبی در طول سه شب پوشش داده خواهد شد. با توجه به توضیحات اندی کانولی، استاد دانشگاه واشنگتن، در سخنرانی تد تلسکوپ_هابل برای چنین تصویربرداری همه جانبه‌ای به ۱۲۰ سال زمان احتیاج دارد. در واقع، تلسکوپ ال‌اس‌اس‌تی هر شب ۱۵ ترابایت و در طول مدت برنامه‌ریزی شدۀ ده ساله در مجموع سی پتابایت دادۀ خام دریافت خواهد کرد؛ با این توضیح که هر پتابایت معادل ۲۰۰ هزار حلقۀ فیلم دی‌وی‌دی است. مقدار انبوهی از داده‌های به دست آمده از این تلسکوپ بعد از پردازش در دسترس خواهد بود. 

قدرت اصلی این تلسکوپ ردگیری و شناسایی پدیده‌های ناگهانی و سریع است. تلسکوپ‌هایی که محدودۀ ثابت و کمی را پوشش می‌دهند قابلیت تشخیص و ردیابی ندارند. هر بار که تلسکوپ ال‌اس‌اس‌تی پدیده‌ای را شناسایی کند نرم‌افزار آن به منجمان هشدار خواهد داد. فقط فرض و بحثِ اصلی در مدیریت داده‌ها این است که شاید برای یک شب ده میلیون پدیده شناسایی شود، در آن صورت نیاز به فیلتری برای مشخص کردن مواردی با درجه اهمیت بالا خواهد بود. به همین دلیل، منجمان نسل بعدی باید روش‌های جدیدی برای رسیدن به نتایج بهینه و کشف‌های جدید از میان سیل عظیم داده ابداع کنند. هدف اصلی آی‌اس‌اس‌سی (ISSC سرواژۀInformative and Statistics Collaboration) همین مسئله است. آی‌اس‌اس‌سی همکاری مشترک علمی در پرورش منجمان متخصص در زمینۀ دانش تحلیل و بررسی داده است. علاوه‌براین، تدابیری برای دستیابی شهروندان و دانش‌آموزان به نرم‌افزار و داده‌ها نیز در نظر گرفته شده است. بنابراین، کارگاه‌هایی برای آموزش کار با نرم‌افزارها برگزار خواهد شد زیرا در آینده نرم‌افزارها به اندازۀ تلسکوپ‌ها مهم خواهند بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *